ePhys 2002-2004
ePhys-prosjektet ønsker å fremme europeisk samarbeid blant lærere, studenter og forskere med effektiv bruk av IKT i fysikkundervisningen.
ePhys-prosjektet ønsker å fremme europeisk samarbeid blant lærere, studenter og forskere med effektiv bruk av IKT i fysikkundervisningen. ePhys kombinerer vellykkede implementasjoner av IKT i fysikkundervisning (databaserte eksperiementer, datainnsamling og prosessering, simuleringer, modeller, videomålinger, simulerte laboratorier) med fleksibiliteten til web-baserte moduler (åpne java-lignende simuleringer) i et enhetlig læringsmiljø for åpen og kollaborativ læring i fysikk. Prosjektet fokuserer på:
- designe, utvikle og teste ut nye utdanningsressurser
- identifisere og etablere støttefunksjoner for å fremme lokal (på skolen) infrastruktur, vellykket tilpasning og overføring av innovative pedagogiske tilnærminger (f eks åpen og kollaborativ læring ved hjelp av IKT)
- utvikle nye læringsaktiviteter basert på IKT, som fostrer høyere kognitive ferdigheter og sikter seg inn på velkjente vanskeligheter med begrepsforståelse
- evaluere og dokumentere effektivitetsøkning og forbedringer i undervisning og læring i videregående opplæring
- spredning av forbedrede metoder og utdanningsressurser på regionalt, nasjonalt og europeisk nivå